Spojování souborů v Excelu – různé možnosti a jejich výhody a nevýhody

Tento článek shrnuje různé návody, které jsou na tomto webu publikovány na téma automatizovaného spojování více tabulek z více souborů. 

Všechny postupy lze, plus mínus, použít i pro spojování z několika listů.

obrazek1

Spojení doplňkem RDB Merge

Hodí se především pro jednorázové "sesypání" velkého množství dat. V doplňku vybereme soubory, zadáme pár dalších informací a vše se spojí.

Proč ano

  • Lze použít ve všech verzích Excelu

Proč ne

  • Je třeba instalovat doplněk fungující ve VBA (to nemusí být v každé firmě povolené)
  • Je třeba vždy znovu spustit doplněk (data se neaktualizují sama), což je problém s ohledem na navazující výpočty
  • Sloupce tabulek v souborech musí být stejné

Jednoduché spojení pomocí propojení několika dotazů v Načíst a transformovat (Power Query)

Hodí se pro situaci, kdy spojujeme několik souborů se stejnými sloupci, ve kterých se postupně doplňují data, a potřebujeme je mít v souhrnné tabulce všechna pod sebou.

Proč ano

  • Data se sama aktualizují při doplňování dat v souborech, ze kterých se kopíruje. Stejně tak se logicky navazují i na ně navazující výpočty.

Proč ne

  • Používáme nástroj Načíst a transformovat (Power Query). Ten je od verze Excelu 2016 automaticky, ve verzích 2010 a 2013 doinstalovatelný (to ale nemusí být v každé firmě povolené) a ve starších verzích ho nelze použít vůbec.
  • Sloupce tabulek v souborech musí být stejné (pokud nejsou, tak viz další)
  • Připojení k jednotlivým souborům se musí dělat zvlášť - není tedy vhodné pro desítky souborů...

Spojení souborů, které mají různé sloupce, pomocí Načíst a transformovat (Power Query)

Použijeme, když máme několik souborů, které chceme slučovat, a tyto soubory mají různě strukturované sloupce a data. Předpokládá se, že mají některé sloupce společné - a ty se mají objevovat ve výsledku.

Proč ano

  • Sloupec souborů, ze kterých se kopíruje, nemusí mít stejnou strukturu

Proč ne

  • Data se sama aktualizují při doplňování dat v souborech, ze kterých se kopíruje
  • Používáme nástroj Načíst a transformovat (Power Query). Ten je od verze Excelu 2016 automaticky, ve verzích 2010 a 2013 doinstalovatelný (to ale nemusí být v každé firmě povolené) a ve starších verzích ho nelze použít vůbec.
  • Připojení k jednotlivým souborům se musí dělat zvlášť - není tedy vhodné pro desítky souborů...

Spojení souborů z celého adresáře (nebo adresářů nebo prostě čehokoliv) pomocí Načíst a transformovat (Power Query)

Použijeme, když máme souborů hodně (a nechceme každý z nich připojovat ručně), a současně potřebujeme, aby se výsledná data sama aktualizovala.

Proč ano

  • Souborů může být prakticky neomezené množství
  • Data se sama aktualizují při doplňování dat v souborech, ze kterých se kopíruje

Proč ne

  • Používáme nástroj Načíst a transformovat (Power Query). Ten je od verze Excelu 2016 automaticky, ve verzích 2010 a 2013 doinstalovatelný (to ale nemusí být v každé firmě povolené) a ve starších verzích ho nelze použít vůbec.
  • Postup není úplně triviální - zvláště pokud by byla data v různých souborech různě strukturovaná.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Firemní kurzy

  • Přemýšlíte o firemním školení Excelu?
  • Školíme Excel od začátečníků po experty, ale také PowerPoint, PowerPivot nebo Access.
Mám zájem o kurz

Individuální výuka

Mám zájem o výuku

Vývoj aplikací v Excelu (makra - VBA)

  • Vyvíjíme aplikace pro potřeby firemních zákazníků
  • Reporty, vizualizace dat, harmonogramy, plánování
  • Slučování dat ze souborů, agregace, exporty
Zajímám se o vytvoření aplikace

Kontakt

  • Tel: +420 602 274 999
  • Mail: info@vyuka-excelu.cz
Kontaktní formulář

Nejnovější komentáře

TOPlist